Thursday, July 17, 2008

Tak Faham Aku..

Aduh.. pening kepala ni memikirkan satu perkara. KAHWIN!!! Skang ni ye le zaman udah pun berubah. Boleh dikatakan setiap tahun aku akan ditanyakan soalan cepu emas ni, x kira le sapa, family ke, sedara ke, member rapat n member2 internet sampai aku dh kenyang ngan soalan ni. Memang syok kahwin ni sbb dh ada orang jaga rutin harian kita n ada pendengar yang setia x kira le apa masalah. Tapi, aku lebih suka tgk pasangan orang2 dulu kahwin, walaupun ada yang kahwin atas pilihan keluarga. Mula2 x suka tapi kekal sampai akhir hayat. Skarang ni ramai kahwin atas dasar suka sama suka, n ada yang berpanjangan ada yang terkandas. Yang berpanjangan tu x yah le aku citer. Yang terkandas tu. Aku x tau le nk describe masalah ni sbb bila dh berkawan bertahun2 sampai ke jinjang pelamin, bila melayari alam rumahtangga ni, jadi mcm baru kenal. Ye le, masa bercinta dulu x 100% aweks tu tau pasal kita than bila kahwin nahh ko pecah tembelang. Masa dating memang kacak n lawa campur wangi2 tp lepas kawin tau le rutin harian dia mcm mana. Tak nak aa citer, faham2 je le. Ada lak yang masa bercinta sebelum kahwin perghh memang take care abis tapi bila dh kahwin, dh bosan pandang agaknya cari le yang lain. Skang ni aku tengok anak dara suka cari laki orang dari laki bujang, kira laki orang ni laku gila le. 1st sebab ekonomi diaorang yang mantap dari laki2 bujang n diaorang ada pengalaman nk mengayat awek2 ni. Itu le aku x heran langsung anak dara kahwin ngan laki orang walaupun laki tu sanggup cerai ngan bini dia. Ye la, bila dh kahwin establish skit idup. Kalau laki2 bujang ni kira kalau lepas kahwin mcm baru nak merangkak idup le. Perempuan skarang ni x de masa nk wat mcm tu sbb skang ni diaorang dh biasa pegang n cari duit so nk idup susah ni x de dh. Kena yang ada rupa x tau le mcm mana. Melopong le orang2 bujang ni. Satu lagi yang aku biasa tgk ramai sangat andartu yang lupa nk kahwin sebab suka sangat cari duit. Yang ni pun aku nk describe sikit. Bila dh biasa pegang ribu2 bagi diaorang baik idup solo dari kahwin sbb diaorang dh kira mampu cari duit n beli atau sewa umah, keter, sara makan minum, shopping dan sebagainya so, kalau berkahwin, x bebas dh mcm dulu, tanggungjawab kat suami lagi so bg diaorang no time. Elok duk sensorang, privacy n bebas nk wat apa. Satu lagi ye la golongan laki2 yang nk kawin tp x reti nk ubah cara idup. Memang le keje kat Malaysia skang ni susah sampai penganggur bijak kat Malaysia ni dh cecah setengah juta sebab pilih keje. Wat le keje apa pun janji ada duit bulan2 dr mengepau awek atau mak ngan ayah. Laki2 ni x kan le x mampu cari duit, wat malu je, lain le kalau dh manja dari kecik, x dapat nk wat apa dh.

Kesimpulannya, berkahwinlah kamu sebab ini adalah tuntutan Rasul Allah kita Muhammad S.A.W dan berkahwinlah kerana Allah bukan kerana nafsu..

No comments: