Friday, July 18, 2008

Apalah Nak Jadi Ni..

Petang tadi lepas sembahyang Jumaat, aku lepak kat kedai ngan member2 biasa le kalau lepak macam2 cerita yang keluar. Cerita punya cerita ada satu cerita yang menarik perhatian aku sampai aku nak bercerita kat sini. Mula2 bercerita pasal budak2 yang x kawin kat area kawasan umah aku ni, siap buat carta top 10, ahahahaha.. dari top 1 sampai top 5 semuanya tua dari aku yg x kawin lagi. Ini yang aku x tau apa sebabnya diaorang x kawin2 lagi.Setiap kali tanya, jawapan dia "ada la jodoh nnt" tapi kalau dh umur nk dekat 40 mana nak datang jodohnya. bincang punya bincang, aku rasa sebab utama diaorang ni x kawin sbb ekonomi masing2 yg masih x mampu nak tanggung anak orang nk2 di zaman yang serba mahal sekarang ni. Sememangnya aku sokong kenyataan ni.
Sebab utama diaorang ni x leh nk kahwin bukannya diaorang ni x bekerja, semuanya bekerja tapi disebabkan gaji yang diaorang terima diri sendiri pun x mampu nk tanggung. Bukannya diaorang x nk cari kerja yang lebih baik TAPI setiap kali x kira le interview kerajaan atau swasta yang diaorang nkkan pekerja wanita. Kalau kita baca iklaneka kat surat khabar, memang byk jawatan kosong. Diaorang ni bukannya x pandai, semuanya lepasan ijazah tapi setiap kali nk apply job, 3 syarat pertama diaorang lepas tapi syarat terakhir selalu menjadi masalah diaorang nk mintak keje iaitu WANITA SAHAJA. Macam mana le orang laki2 nk cari makan kalau syarat last tu sentiasa ada dlm iklaneka. Sebab tu aku x hairan kalau orang laki2 ni ada perempuan yang kata "memilih kerja". Orang laki2 ni dia x kisah bekerja tp kalau ada jawatan yang set "UNTUK LAKI LAKI SAHAJA" aku konpom berderu orang laki2 bijak pandai apply. Aku pun x faham kenapa le suka sangat ambik wanita bekerja padahal kalau perempuan tu berkahwin pastu mengandung, konpem cuti panjang. Orang laki2 ni mana ada cuti panjang kecuali annual leave, kena kasi habiskan itu pun banyak yang burn mcm tu je, ahaks. nak dijadikan penyeri, aku x sokong langsung kenyataan ni..
Bukan dari segi kerja je, kalau perasan la, semua IPTA ngan IPTS orang perempuan lagi ramai yg apply nk sambung belajar. Bukan orang laki2 x nk sambung belajar tapi kebanyakannya terkandas bukan dari segi pelajaran tapi dr segi kecemerlangan akademik. Misalnya kuota untuk sambung wat degree utk pemegang diploma adalah CGPA 3.8 ke atas, berapa kerat je orang laki2 yg boleh score mcm tu. Itu le sebab kuota utk student score 3.8 kebanyakannya perempuan dan aku x hairan lambakan pelajar perempuan kat IPTA sekarang ni. Apa yang aku fikir, lepas semuanya grad, berapa ramai laki2 yang akan menyandang jawatan tinggi dalam kerajaan dan swasta. Laki2 hanya bekerja sebagai balaci perempuan sbb x ramai laki2 yg boleh menyandang jawatan tinggi dalam keadaan negara kita sekarang. Yang banyak ambik course masakan, laki2, course kecantikan pun laki2 course katering ke hotel ke pun laki2. Kalau pergi hotel, aku leh konpem ramai chef2 orang laki2. Suruh la diaorang present apa2 masakan ngan potion sekali, comel je tgk dan x hairan la kalau Exec Chef, Demi Chef, Chef de Party, Konsultan Masakan Malaysia semuanya laki2. Orang perempuan dh malas nk masak dh kot zaman ni. Yang layan semuanya waiter laki2, kalau waitress tu konpem hostess. Nk tau sebab apa orang perempuan x leh keje hotel, bila function mulut banyak wat keje dari tangan. Orang laki2 ni dia cool dan boleh arrange x kira le big atau small function, kadang2 3 function sehari leh handle ngan jayanya. Tapi kalau perempuan handle, pot pet je le ( pengalaman aku ni ). Macam x biasa ngan function, panik 24 jam n short thinker. Itu le sbb laki2 yang leh arrange function2 ni dr kitchen department n F&B department. Kalau pergi restoran makanan segera ke, 7 Eleven ke, kedai2 maple ramai pekerja laki2 dr pompuan, tukang masak laki2, tukang wat air sampai le tukang ambik duit semua laki2. Perempuan hanya tau makan n komplen ( konpem beb ). Bukan nk kondem kaum Hawa ni tapi fikir2kan la kenapa orangh laki2 ni x leh nk dpt jawatan tinggi dalam kerja. Nanti aku sambung tajuk ni..

Kesimpulannya, bukan orang laki2 x leh nk kahwin awal, banyak yang diaorang ni fikir, memang betul rezeki lepas kahwin ni banyak tp kalau x de perubahan dalam hidup, orang perempuan la yang paling ramai mintak fasakh sbb caj orang laki2 x mampu menunaikan kehendak dia zahir dan batin. Alasan perempuan zaman sekarang, materialistik n plastik..

No comments: