Monday, July 21, 2008

Cinta Pada Wanita Berkarier..

Tajuk ni aku ambik masa tgk citer Apa Apa Aje, Shamsul Ghau2 ngan Sharifah Shahora yang hoskan rancangan terbitan TV3 masa tu. Aku tertarik ngan tajuk ni terus follow sampai habis. macam2 pendapat yang aku leh dengar n kadang2 wat aku ketawa sbb ada pendapat yang x masuk akal ( x matang le ). Lain soal lain jawab, pening tu. Sekarang ni, pada aku bersepah wanita berkerjaya dari yg nk jd suri rumah sepenuh masa. Ye le, lagipun perempuan semakin ramai dari laki2 zaman ni so, x hairan la aku kalau perempuan ni berjaya dalam hidup. Tapi aku akan terkejut kalau perempuan jadi Perdana Menteri sbb ini boleh mencerminkan laki2 dh x de power dh, x boleh memerintah dan sedia diperintah. Biar la berlaku dalam rumah aje, ahahahaha. Isu ni memang bagus sbb bila perempuan dh berkerjaya so, mereka akan memilih bakal suami yang biar la berjawatan lebih kurang sama atau tinggi dari mereka. Inilah pemikiran yang negatif bagi aku sbb nisbah laki2 yang berjawatan tinggi dh x ramai. Maka akan bertambahlah golongan andartu kat Malaysia ni sbb nk cari laki2 yang berprofilik kononnya. Bukannya x nk cari laki2 yang berpendapatan sederhana, jika bertemu mereka inilah yang dikatakan lelaki itu "mengambil kesempatan" terhadapa kemewahan perempuan itu td. Biasa la persepsi manusia. Pada aku, itu adalah advantage yg ada pada perempuan itu tetapi jangan sesekali laki2 itu mengambil kesempatan atas si perempuan ni td. Tak elok kan sbb laki2 ni bakal menjadi ketua keluarga so, tanggungjawab memberi nafkah itu adalah wajib. jangan disebabkan kekurangan itu si isteri mengambil fasakh di pejabat2 agama. Walaupun Allah menghalalkan penceraian tetapi bagi aku untuk apa nk berlaku perkara sedemikian jikalau ianya boleh dielakkan. Buat ahabis duit je kahwin mahal2. Tetapi kalau x boleh nk elakkan, nk buat mcm mana kan. Ok balik semula.. isu ni sememangnya sensitif di kalangan laki2 yang berpendapatan sederhana sedangkan kita tau yang perempuan kini lebih ramai berjaya dalam karier. Memang satu kelebihan kalau si isteri bekerja tapi jangan la buat ianya sebagai hamba, berpada2 la ye. Kalau boleh, rancang la perbelanjaan sekeluarga, yang mana isteri boleh bantu minta la tolong pada dia, insya Allah isteri mana yang nk tgk rumah tangga jatuh. Di sini, si isteri perlu le bertolak ansur, ketepikan kehendak yg bukan2 sejajar ngan pendapatan bulanan suami, banyak lagi yang suami nk fikir untuk membaiki taraf hidup. So, kena faham ngan kedudukan suami. Suami pun sama, perlu fikir untuk membahagiakan isteri dan anak2 nnt. Tak kisah la kena buat kerja lebih masa atau pun membuat dua kerja dalam satu hari. Bila dh kahwin tu, kena ingat tanggungjawab semakin besar kena pulak dh ada anak, perlu fikir akan masa depan anak2 nnt.

Kesimpulan yang boleh dibuat, pada aku cinta pada perempuan berkarier ni memerlukan satu definisi yang betul. Cintakan kasih sayang perempuan itu dan bukannya wang ringgit atau kuasanya. Jika ini berlaku insya Allah rumah tangga akan terpelihara dan akan dilindungi Allah sentiasa..

No comments: